Tekno

Fabrikken blev grundlagt den 1. september 1928 af blikkenslager A. Siegumfeldt i en villakælder i Vanløse. I 1930 modtog man Industrirådets højeste præmie og diplom for bliklegetøjet Tekno Ingeniørsæt. I 1932 flyttede fabrikken til en lejet fabriksbygning på Tranevej i Københavns Nordvestkvarter, men denne bygning blev hurtigt for lille, og i 1935 flyttede fabrikken til en nyopført fabriksbygning på Rentemestervej med 600 kvadratmeter etageareal. Produktion og efterspørgsel voksede stadig.

2.verdenskrig

I 1940 kom der forbud mod brug af hvidblik, som var den vigtigste råvare til de store Falck-blikbiler. Forbuddet blev først ophævet i 1952. Man gik derfor i gang med at fremstille mindre, sprøjtestøbte bilmodeller i skala 1:43. Råvaren til disse modeller var en zink-legering, et materiale som var tilgængeligt under hele krigen. Metal-sprøjtestøbning var helt ukendt i Danmark på dette tidspunkt, og man måtte selv fremstille det nødvendige værktøj og maskiner.

Efterkrigstiden

Efter krigen blev det igen tilladt at bygge, og man byggede til på Rentemestervej og der blev desuden bygget en fabrik for trælegetøj i Frederikssund. Der var ca. 200 ansatte. Eksport til Sverige og Norge kom i gang; en del af produktionen til det norske marked foregik i Norge.

Efterhånden kom der også en eksport i gang til USA, England, Tyskland, Holland og flere andre lande. På højdepunktet nåede produktionen op på 1 million modelbiler om året, hvoraf omkring 2/3 gik til eksport. Det var et meget højt tal, også sammenlignet med internationale konkurrenter som Dinky, Corgi, Solido m.fl.

kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Tekno